donem impuls a l'emprenedor!

SOLÉ DIESEL, motors marins de Martorell arreu del món

19/06/2015 10:31

El Centre de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Martorell inaugura una nova secció, anomenada “Empresa del Mes”, amb l'objectiu de donar a conèixer les empreses ubicades Martorell, de generar coneixement entre els mateixos empresaris, professionals i emprenedors i apropar aquest teixit empresarial i productiu a tots els habitants del municipi. La regidoria de Promoció Econòmica pretén promoure el desenvolupament socioeconòmic del territori donant a conèixer que es fa al nostre municipi i qui ho fa a través d’entrevistes a responsables d’empreses de Martorell. Estrenem aquest nou apartat amb l’entrevista al sr. Enrique Solé, Conseller Delegat de l’empresa Solé Diesel, empresa centenària familiar ubicada a Martorell i dedicada a la fabricació de motors marins dièsel.


Fundada en 1912, pel sr. Enrique Solé Jorba i actualment dirigida per la 3ª generació el sr. Enrique Solé Matas, l’empresa Solé Diesel  ha sabut adaptar-se amb èxit als canvis de la nostra societat, expandir-se i seguir en primera línia al llarg de molts anys. Solé Diesel duu més de mig segle comercialitzant els seus productes des de la seva seu a Martorell fins a un centenar de punts de venda a l'estat espanyol i al voltant de 250 en tot el món.

Entrevista a Enrique Solé Matas, Conseller Delegat de Solé Diesel



 

1. Solé Diesel és una empresa centenària de motors marins, que va iniciar la seva activitat dedicada a la construcció de carros. Ens pot explicar breument la seva història?

Solé Diesel és l'empresa familiar catalana dins el sector nàutic més antiga de la península. Ens dediquem a la marinització de motors industrials per poder ser utilitzats com a motor propulsor d'embarcació o com a grup electrogen també d'embarcació.
Paral·lelament, desenvolupem la nostra línia d'accessoris marins per a la línia propulsora del motor i per a la instal·lació d'aquest dins del vaixell. Tots els processos productius es duen a terme a la nostra fàbrica de Martorell i en empreses properes del territori català.

Els orígens de l’empresa es remunten a 1912, quan l'avi Enric Solé va començar a fabricar ferratge i carros. Durant la guerra civil, el meu pare i el meu oncle van prendre el comandament del negoci, que amb l’aparició dels cotxes havia passat a ser un taller de reparació de vehicles i una gasolinera. Més tard, "a causa de les necessitats de l'època”, es van centrar en la fabricació de peces i en els motors generadors de corrent, van fer una mica de tot treballant també per a tercers. Així va ser com a partir dels anys cinquanta Solé va començar a fabricar motors “per accident”, van detectar la necessitat de la gent que els hi demanava motors per regar, per fer llum, etc... i aleshores van comprar una partida de motors mig fets i més tard ja van passar a dissenyar i fabricar íntegrament a les nostres instal·lacions els motors industrials. En un primer moment el taller Solé Diesel estava ubicat a la Vila al Portal d’Anoia, on avui dia encara es conserva el logotip de l’empresa a la part superior de l’edifici.
Sobre l’any 1960 a causa d’una gran crisi i per donar sortida als nous motors van començar a fabricar tractors i fins i tot van fabricar rentaplats industrials, l’empresa es va reinventar i van fabricar integrament tractors a la nova fàbrica, ja que per volum de productes el taller inicial de la Vila es va fer petit. La nova fàbrica estava dividida la meitat per la fabricació de motors i l’altra meitat pels tractors. A partir d’aquí es va anar evolucionant amb la societat, els tractors es van fabricar fins als anys 1986, evolucionant i passant de fabricar el motor íntegrament a començar comprant mig motor refredat per aire i la resta el transformaven.
Solé Diesel va començar a fabricar motors nàutics des de zero, encara que més tard es va orientar a la marinització, que és més competitiva.


2. Quins canvis destacats hi ha hagut a l'empresa des dels seus inicis?

L’empresa ha anat evolucionant i reinventant-se d’acord amb la demanda del mercat sempre en el sector marí i en la producció de grups electrògens, treballant sobre bases de motors comprant-los, transformant-los i venent-los com a Solé Diesel. Com hem comentat abans Solé Diesel va néixer com a empresa familiar dedicada a la construcció de carros i ferratge, posteriorment, es va dedicar a la mecànica, en concret a la reparació d'automòbils, abandonant aquesta activitat després de fabricar el primer motor d'ús industrial, va fabricar rentaplats, tractors i més tard especialitzant-se en la fabricació de motors marins, amb la construcció de motors d'un, dos o tres cilindres amb una potència màxima de 30 Hp; sent els motors dissenyats i construïts íntegrament a la fàbrica de Martorell. Posteriorment es va transformar un motor refrigerat per aire a refrigeració per aigua de mar, utilitzant blocs Lombardini de dos i tres cilindres.

Al llarg dels anys, SOLÉ DIESEL ha desenvolupat i creat sistemes propis d'adaptació i peces originals per a la marinització dels motors que importava. A partir de 1972, SOLÉ, va assumir el repte de la marinització de motors de fins a 150 Hp amb base Perkins i després amb base Mercedes. El 1978, es va produir un gran salt en l'empresa: la marinització de motors en base Mitsubishi.
Solé Diesel és la primera i única empresa d’Espanya especialitzada en la fabricació de motors marins per a velers, embarcacions d'esbarjo o petits pesquers, així com diversos accessoris per a aquest tipus de vaixells.


3. En què us diferencieu de les empreses del vostre sector, quin és el vostre valor afegit?

Solé Dièsel es diferencia per la rapidesa de servei, per la varietat de gamma, la personalització dels seus motors, la formació de la seva mà d’obra i per la facilitat de manteniment. Avui en dia, som una marca referent en la marinització de motors industrials, tant en l'àmbit nacional com internacional. Durant tots aquests anys, ens hem diferenciat en el mercat, per la nostra filosofia de tracte personalitzat envers els nostres clients; adaptant els nostres motors a les necessitats dels nostres clients i oferint el millor assessorament, buscant les millors alternatives a les seves necessitats, tant si són embarcacions d'esbarjo com comercials.
Gairebé 100 anys d'experiència en el sector avalen el resultat final dels nostres productes.
Els productes Solé Diesel, són íntegrament fabricats a Martorell, sota els més alts estàndards de qualitat, amb la satisfacció del client com a principal objectiu. Per a això, treballem amb les primeres marques del mercat; MITSUBISHI, Deutz, MECCALTE, SINCRO.
Atenció personalitzada, assistència en la instal·lació, garantia d'accés a recanvis, servei tècnic i distribució a tot el món, són els trets que caracteritzen a la marca Solé Diesel.


4. Quins són els vostres clients?

Solé Diesel comercialitza els seus motors a través de tallers mecànics i concessionaris nàutics.


5. Quins tipus de motors marins fabrica Solé Diesel avui en dia? A part de motors fabrica o comercialitza algun altre producte?

En Solé Diesel marinitzem principalment dos tipus de motor, uns més petits i lleugers com la gamma mini de Mitsubishi a partir de 16CV i altres més potents que proporcionen un major rendiment, com la línia Deutz o Hyundai de fins a 500cv. Amb el que podem proporcionar una gran varietat de servei a un ampli espectre de les embarcacions, i amb els quals podem muntar generadors marins per a moltes de les necessitats del sector. En Solé Diesel, a més de motors marins, tenim generadors i tots els accessoris i components per a les línies completes d'aigua, combustible i gasos.  I, per descomptat, hèlixs, eixos, arcbotants, olis, refrigerants, etc...
Podem proporcionar servei complet, personalitzat i a mida a gairebé tot el necessari per al motor intraborda i els sistemes de propulsió.


6. Quina qualitat es pot destacar en els productes Solé Diesel?

La principal qualitat i motiu pel qual molta gent ens tria és la resistència, la facilitat de manteniment, la durabilitat i la garantia que podem oferir peces de recanvi tants anys com a vida tingui el motor. Hem apostat per una línia que suposa menor manteniment i millors prestacions. A més tenim un equip d'enginyers especialitzats a adaptar el motor a la bancada, el que disminueix fins a un 80% els costos de remotorització.
Com tenim la nostra pròpia maquinària, podem personalitzar les peces al més mínim detall. Aquesta característica és el que ens fa referents en el sector de la remotorització. I per a embarcacions noves, apostar per la nostra marca és una garantia i una tranquil·litat.



7. Ens consta que en els últims anys Solé Diesel ha aconseguit una creixent presència en mercats internacionals, en quins mercats hi sou presents?

SOLÉ disposa en l'actualitat de més d'un centenar de punts de servei a Espanya i més de 250 internacionals. La gamma de motors marins SOLÉ DIESEL ha evolucionat amb el creixement del seu mercat.
SOLÉ ha assolit en aquests moments una posició de lideratge dins de la gamma de motors per vaixells inferiors als 150CV. Així mateix, ens hem fet un lloc en el mercat exterior, estant presents a Europa, nord d'Àfrica, Amèrica del Sud i del Nord, Àsia i Oceania. És difícil entrar en mercats on ja hi ha altres marques fabricadores de motors, és molt complicat vendre fora de la Zona Euro, malgrat aquestes dificultats l'exportació suposa el 70% de la facturació de Solé Diesel.



8. Gràcies a la creixent presència en mercats internacionals l'empresa ha invertit en la remodelació de les seves instal•lacions. Quin tipus de millores s'han realitzat?

Estem preparats per oferir els millors serveis i tecnologia i s'està invertint tant en infraestructures com en empresa. Per exemple, hem ampliat el magatzem per poder tenir en estoc més varietat de recanvis, estem contractant personal i invertint en maquinària nova. Podem dir que tenim gairebé el 99% de les peces dels nostres productes en estoc, això dóna una gran confiança i seguretat al nostre client, ja que té la certesa que rebrà la seva peça en 24 h a Espanya i en 48 h arreu del món. Un valor de la nostra empresa també és poder garantir als nostres clients recanvis de motors amb més de 30 anys d’antiguitat.

Prop de 300 m2 alberguen la renovada secció, la tasca és garantir recanvis als més de 50.000 motors Solé Diesel sortits d'aquestes instal·lacions en l'últim mig segle. Gran part d'ells encara en funcionament en el món sencer. Més de 10 tècnics gestionen el subministrament de recanvis que arriben a la fàbrica a través dels més de 200 punts de distribució i venda presents a Europa, Amèrica i Àsia.
No es tracta d'ampliar espai, sinó de ser més eficients, millorant els nostres temps de resposta i escurçant els terminis de lliurament alhora que potenciem les nostres noves línies de grups electrògens i motors de major potència.



9. Us considereu una empresa innovadora? Quin  projecte o producte en podríeu destacar? 

Totalment, Solé Diesel aposta per la innovació, la millora contínua i un servei post venda ràpid i eficaç, capaços de donar la tranquil•litat que tot navegant busca quan té un problema a la mar.
Actualment, l'empresa ha adquirit l'última tecnologia en producció: centres i torns de control numèric, nous bancs de proves per als motors, nou banc de proves dels inversors, nova instal·lació per a la producció i equilibrat d'hèlixs, etc ...., aconseguint així un augment de la producció d'un 80% en els darrers anys.
Solé Diesel inverteix constantment en projectes innovadors en el sector creant noves gammes de productes amb molt bons resultats. L'últim producte de Solé Diesel llançat al mercat internacional el passat mes de maig és el grup electrogen 4GSCH, el grup electrogen més compacte i lleuger de la gamma. Amb poc més de 80 quilos, és capaç de proporcionar absoluta independència elèctrica a vaixells de mitjana i petita eslora. Aquest generador marí ultra compacte representa la revolució cap a la independència real d'aquells vaixells que desitgin dotar de més qualitat de vida a la seva família durant els fondejos i navegacions, dotant al vaixell d'una aportació extra d'electricitat amb el major confort i el menor consum.

 

10.  S’ha notat la crisi en el seu sector i en l’empresa?

Des de l’any 1975 vam començar a exportar a Europa, avui dia l’exportació suposa 70% de la facturació de Solé Dièsel, factor que ens ha salvat de la crisi. Amb l’arribada de la crisi al sector nàutic espanyol, l’exportació ha sigut el factor de salvació de la nostra empresa, ja que no depens d’un sol mercat per subsistir.


11. En els darrers anys, Solé Diesel ha generat ocupació? Actualment, quants empleats té l'empresa? Hi ha previsió d’ampliar la plantilla?

Solé Diesel dóna feina a gairebé més de mig centenar de famílies, aquests anys de crisi no hem baixat personal sinó al contrari hem augmentat la plantilla en unes 9-10 persones per donar millor servei.


12. Coneixeu altres empreses del municipi? En teniu relació?

Per amistat tinc una mica de contacte amb diferents empreses properes, com en JP Selecta i amb l’empresa Canals, abans coneixia i tenia relació amb moltes fàbriques del polígon però ja han tancat.


13. Si hagués de muntar una empresa en aquests moments, ho faria?

El meu pare deia que avui en dia si ell sàpigues el que suposa fabricar motors dièsel no s’hagués posat mai a fer-los, va començar a fabricar-los per ignorància. Es un sector molt complicat, es tot un repte.


14. Què li recomanaria a algú que està pensant començar a emprendre?

Que faci el que sàpiga fer i treballi dur fent les coses ben fetes i amb esforç.


Descarrega l'entrevista en pdf
 

Enllaços relacionats

Nova secció Empresa del Mes

Solé Diesel

Blog Solé Diesel

Veure totes les notícies