donem impuls a l'emprenedor!

ESCOFET, modelant l’espai públic de Barcelona i del món des de Martorell

01/10/2015 11:24

El Centre de Promoció Econòmica promou la nova secció “Empresa del Mes”, amb l'objectiu de donar a conèixer les empreses ubicades Martorell, de generar coneixement entre els mateixos empresaris, professionals i emprenedors i apropar aquest teixit empresarial i productiu a tots els habitants del municipi. Aquest mes publiquem l'entrevista de Marcos López, director general de l'empresa Escofet.



Escofet, fundada el 1886 a Barcelona com un taller especialitzat en la fabricació de paviments hidràulics en plena efervescència del modernisme, ha sabut evolucionar i adaptar-se a la societat i als requisits d'arquitectes de primer nivell, convertint-se en un referent en espai públic i en arquitectura arreu del món. Els seus projectes, amb arquitectes famosos de la talla d'Antoni Gaudí i Lluís Domènech, l'han ajudat a donar-se a conèixer en més de 40 països.

Escofet ha pres com a signes d’identitat durant tota la seva història, el disseny de qualitat i la innovació en l’ús dels materials Escofet sempre ha estat molt lligada al disseny i la tecnologia col·laborant sempre molt estretament amb arquitectes de primer nivell per fabricar les peces destinades a les necessitats específiques de cada espai. L’empresa actualment amb seu a Martorell no només es manté en el mercat després de més de cent vint-i-cinc anys sinó que continua expandint-se, el seu potencial, a banda dels productes que fabrica, és la seva  internacionalització. Amb un catàleg extens, les peces d’Escofet es poden trobar arreu del món.


Oficines Escofet a Martorell


Entrevista a Marcos López Antich, director general d'Escofet



Marcos López Antich, director general d’Escofet

1. Escofet neix l’any  1886 dedicada a la fabricació de paviment hidràulic en plena efervescència del modernisme, ens pot explicar breument la història de l’empresa?

Escofet neix el 1886, en plena revolució industrial, i aprofita el gran desenvolupament urbanístic que es produeix a Barcelona i a moltes ciutats europees perquè s’acabaven d’enderrocar les muralles del centre de la ciutat i es començava a construir l’Eixample. Aquest fet va provocar la construcció de molts habitatges, i el fundador d’Escofet, que treballava amb anterioritat a una empresa de mosaic hidràulic va veure l’oportunitat en aquest sector emergent i es va decidir a muntar aquesta empresa ubicada a Barcelona i dedicada en un primer moment a fabricar aquests paviments, catifes decoratives col·locades a les cases de l’Eixample de Barcelona.

L’empresa va iniciar la seva trajectòria en un moment efervescent d’activitat i amb unes  característiques i sensibilitat molt arrelades a  l’empresa i que han continuat durant tota la seva història, va usar el formigó de ciment Portland, que acabava de néixer com el material per realitzar els seus productes, afegint el disseny i la innovació com a vectors de valor de l’empresa. Escofet va buscar els millors arquitectes contemporanis del modernisme d’aquell moment i va desenvolupar dissenys molt singulars pels seus paviments.

Arquitectes com Antoni Gaudí, Lluís Domènech i Montaner i Alexandre de Riquer, en plena expansió del modernisme, van dissenyar per a Escofet models de mosaics hidràulics.


Paviment hexagonal (1900), Antoni Gaudí

Després de la guerra, a partir dels anys 40 l’activitat va canviar, tot el tema del modernisme es va deixar de banda culturalment, paral·lelament també van sorgir altres sistemes de producció més eficients i mecanitzats deguts a la revolució industrial del moment. L’empresa va tenir un gran canvi tecnològic.

A partir dels anys 50-60-70 Escofet es va focalitzar en el paviment d’interior i exterior de terratzo, un paviment més industrial, amb més productivitat, i de gran demanda per la societat, ja que la construcció d’habitatges anava en augment, durant aquests anys l’empresa va ser pionera en aquests paviments. Escofet canvia quan canvia la societat, adapta els seus productes a les necessitats emergents de la societat del moment.

L’època més actual a partir dels anys 70 vam començar a desenvolupar mobiliari urbà, bancs, i façanes d’edificis, sempre amb el formigó com a material i el disseny com a característica principal de la mà d’arquitectes singulars en dissenys de mobiliari i façanes.
Escofet ha anat avançat i últimament ens hem centrat més a desenvolupar productes  de formigons més tecnològics, com per exemple el formigó Slim Concret, per aconseguir materials més prims que permetin realitzar façanes i mobiliari més lleugers i mediambientalment més eficaces. També hem adquirit alguna empresa de mobiliari urbà especialitzada en il·luminació i una fàbrica de paviments de formigons tecnològics i disseny, Stonita.

L'estreta relació d'Escofet amb l'espai públic de Barcelona es consolida amb els anys participant en els grans esdeveniments de la ciutat: L'Exposició Internacional de 1929, la pavimentació de la Rambla de Barcelona, Els Jocs Olímpics de 1992 (aquest mateix any, l'empresa rep el Premi Nacional de Disseny), la pavimentació del Passeig de Gràcia amb el model de mosaic hidràulic de Gaudí actualitzat i el Fòrum de les Cultures el 2004,entre d'altres.

En l'actualitat, Escofet segueix subministrant els seus productes a obres tan significatives com la Sagrada Família, el parc construït al centre de l'illa artificial Island City, a la ciutat japonesa de Fukuoka, o el mobiliari d’Education City a la ciutat de Qatar.



Producció fàbrica Escofet

Quins moments han estat els més durs? Com s'han superat?
Les etapes més complicades han estat sempre les lligades a les diferents crisis econòmiques i a les de producte, és a dir, quan ja han deixat de ser demandats pel públic. La solució sempre és la mateixa: innovar i reinventar els seus productes, adaptant-se al mercat.


2. Quins canvis destacats hi ha hagut a l'empresa des dels seus inicis?

Poden dir que després de la guerra, l’empresa va patir un gran canvi tecnològic, van sorgir altres sistemes de producció més eficients i mecanitzats deguts a la revolució industrial del moment i el modernisme es va deixar de banda culturalment.
Encara que els dos elements claus que marquen el desenvolupament de l'empresa i es converteixen en icones de la seva identitat es mantenen des dels seus inicis: el Formigó, com a material base sobre el qual evoluciona constantment; i el disseny en els seus productes. Tots dos elements han contribuït decisivament a l'èxit d’Escofet al llarg dels anys, facilitant el creixement de la seva activitat i la seva expansió pel món.


3.  Avui dia, quins productes fabrica Escofet? Quin és el producte més destacat o més sol•licitat? Que qualitat es pot destacar en els productes Escofet?

Escofet compta actualment amb quatre divisions de negoci: Escofet Urban Life (mobiliari urbà), Escofet Lighting (il·luminació de l’espai públic), Escofet Walking (paviments i elements urbans de mobilitat) i Escofet Buildings (projecte i construcció de façanes singulars).

Els productes més destacats d’Escofet són els productes de formigó amb disseny, però encara se’ns continua reconeixent pels mosaics hidràulics i paviments de molts carrers de Barcelona, i que formen part de la ciutat, el panot, el paviment de les rambles, el paviment hexagonal de Gaudi del Passeig de Gràcia... Actualment podem destacar els bancs dissenyats per arquitectes d’arreu del món i particularment catalans com a productes de més èxit.


Bancs Escofet
 

4. En què us diferencieu de les empreses del vostre sector, quin és el vostre valor afegit?

El gran èxit i prestigi d'aquesta firma es deu a la combinació de dos aspectes fonamentals que es mantenen fidels des dels inicis de l’empresa: la utilització dels millors materials i la seva constant innovació, i el compromís amb el disseny com a valor afegit en una tasca editorial d'elements urbans i d'edificació.


5. Quins són els vostres clients? Qui és el consumidor final del vostre producte o servei?

Escofet té una xarxa de 50 agents comercials per tot el món per detectar les oportunitats de projectes que sorgeixen, però sempre lligat als arquitectes que sempre són els nostres prescriptors. Els arquitectes ens coneixen i sempre són els que ens obren camí en els projectes més interessants.


6. Quins valors destaquen més els seus clients, les administracions públiques, a l'hora de triar Escofet?

Principalment el valor del disseny i la innovació constants en els seus materials, ja que la qualitat es dóna per inclosa en tots els productes que edita la companyia capdavantera arreu del món en aquest sector.


7. On podem trobar dissenys Escofet? Ens consta que Escofet ha aconseguit una creixent presència en mercats internacionals i exporta a uns 40 països.

Pràcticament arreu del món, en tots els països de la Unió Europea, al Canadà, EUA, Argentina, Japó, Aràbia Saudita i països del Golf Pèrsic. I últimament també al Marroc, Azerbaidjan, Geòrgia i altres països que fins a la data resultaven mercats exòtics.

Ens pot parlar del seu pla de creixement  i com valora la trajectòria d’expansió del seu negoci fins ara?

En l'actualitat, la companyia ja està present en més de 40 països i les vendes a l'exterior representen entre un 60% i un 70% respecte a la  facturació total de l’empresa. Gràcies a això, hem pogut evitar que la crisi trunqués el  negoci, ja que les vendes a l'Estat espanyol van caure a partir de 2008.

Europa i especialment França, és el nostre mercat principal, França és un país proper i amb molta acceptació de la nostra cultura del disseny. En el mercat francès estem presents des del primer moment, ja en els primers anys es va elaborar un catàleg en francès, així que podem afirmar que Escofet és una empresa internacional des dels seus inicis. No obstant això, Escofet té moltes possibilitats als EUA, a Sud-Amèrica– on tenim una planta amb 60 treballadors a Mèxic-, el nord d'Àfrica i sobretot a l'Orient Mitjà, ja que aquests últims són països on s'està construint amb molta potència i han sorgit projectes de molta envergadura.

Escofet és l’única empresa del món que exporta productes de formigó i és capdavantera en tecnologia i disseny, per aquesta raó els principals països en desenvolupament del món ens seleccionen per realitzar projectes de gran magnitud.


8. A banda del creixement internacional, Escofet també continua creixent a escala nacional, a finals de l’any passat la companyia ha recuperat una part de les instal•lacions de l'antic Gres Catalán, que representa per Escofet aquesta adquisició?

En aquests moments de crisi hi ha empreses amb problemes per la caiguda del mercat espanyol, però que tenen productes de valor. És el cas d’aquesta empresa, i hem adquirit una de les seves línies de negoci, la fàbrica Stonita, de paviments tecnològics de formigó, amb gran valor de disseny que nosaltres hi podem incorporar i gran potencial de desenvolupament.
Amb aquesta adquisició, Escofet inverteix en innovació donant continuïtat a una planta de producció amb l’objectiu de tornar a reeditar una línia de paviments especials amb formigons tecnològics.

La tecnologia i el material Stonita permet desenvolupar un producte a mida i d’autor, amb material d’alta qualitat que ens retorna als nostres orígens. A més, el sistema de producció amb motllos, ofereix la possibilitat de reeditar dissenys originals tan emblemàtics com el mosaic de rajola hidràulica amb relleu que Escofet va produir l’any 1906 per dissenyat per Antoni Gaudí.



9. Us considereu una empresa innovadora? La innovació forma part de l’essència de  l’empresa?

Escofet és una empresa puntera i innovadora des dels seus inicis i durant tota la seva trajectòria. La innovació és l’essència i un dels eixos principals de l’empresa. Escofet porta dècades innovant en el material, tractant de donar un ús diferent a un material de tota la vida, com és el formigó, i innovant respecte al disseny en tots els seus productes.


10. Quin ha estat l’èxit més gran de l’empresa?

Sempre hem mantingut un fil conductor que defineix a l'empresa, comés el del disseny, qualitat i innovació. Si ens haguéssim oblidat d'ells en els moments de crisi i haguérem canviat la nostra estratègia i els nostres valors, al final l'empresa hagués desaparegut. També estem molt orgullosos dels nostres catàlegs de productes i la seva acceptació.


11. Quins són els projectes més immediats de la vostra empresa?

La nostra aposta és potenciar les quatre línies principals de productes de l’empresa (mobiliari urbà, il•luminació, paviments i construcció de façanes) sobretot enfocat a mercats exteriors. Ens interessa fomentar el camp de la il•luminació, ja que té molt potencial nacional i internacional en tecnologies leds i eficients, també el producte que mai hem deixat de desenvolupar són els paviments, encara avui no és la nostra activitat principal però ho seguim potenciant amb formigons tecnològics. En mobiliari urbà tenim un recorregut molt important sobretot en mercats exteriors i en projectes de grans construccions com ara són els països de l’est on hi ha moltes ciutats i punts de creixement.


12. S’ha notat la crisi en el seu sector i en l’empresa?

Hem patit la crisi, ja que òbviament tothom la pateix, però nosaltres al tenir el mercat fora l’hem pogut superar millor. Des dels nostres inicis Escofet ha estat present en el mercat espanyol i el francès i  més tard arreu del món, aquest fet ens ha permès superar les èpoques de crisi i mantenir l’empresa. Les inversions nacionals van baixar considerablement i gràcies al mercat exterior, que representa més del 60% de la nostra facturació, ens ha permès aguantar la crisi i continuar amb força i vitalitat, en cas contrari només amb vendes nacionals Escofet ho hauria passat molt malament.


13. En els darrers anys, Escofet ha generat ocupació? Actualment ¿Quants empleats té l'empresa? Hi ha previsió d’ampliar la plantilla?

Escofet ha sigut bastant estable en referència a la seva plantilla, hem arribat a tenir 120 persones i actualment en tenim unes 107, així que ens hem mantingut i si tota va bé, esperem augmentar la plantilla en anys vinents.


14. Coneixeu altres empreses del municipi? En teniu relació?

Nosaltres col·laborem amb empreses que ens fan peces d’alumini, motllos,de transport, de pintura, de serveis... tenim una extensa xarxa d’empreses amb les quals en tenim molta relació professional del municipi i rodalies.


15. Si hagués de muntar una empresa en aquests moments, ho faria?

Si, les coses no són fàcils però en el món ens hem d’organitzar entre nosaltres per fer coses i subministrar les necessitats de la comunitat i la solució per crear més riquesa és el tema de l’exportació. Hem de ser capaços de vendre els nostres productes o serveis en mercats exteriors, els països que van bé són els països que venen com és l’exemple d’Alemanya, que inclús ubica les seves empreses aquí, aquests països aconsegueixen més qualitat de vida pels seus habitants. És molt important que les empreses siguin grans i locals, ja que és el futur pel benestar de les persones i del país. Les empreses petites tenen moltes més complexitats de competitivitat i de subsistir, les empreses com més grans i més estructurades tenen més recursos i són més úniques.


16. Què li recomanaria a algú que està pensant començar a emprendre? Què creu que ha de tenir un projecte empresarial per triomfar?

El tema d’emprendre és complicat, però la persona que tingui una idea i la visualitzi, ha de veure la seva idea ben clara, caminar cap a ella i fer-ho. Has d’estar atent a les oportunitats, cada dia es destrueixen oportunitats i se’n creen de noves, estar atents a les que es creen junt amb la teva voluntat i il·lusió és el que et pot donar la motivació per fer les coses.


Descarregar l'entrevista en PDF (639KB)
 

Enllaços relacionats

Secció Empresa del Mes

Escofet 1886, S.A.

Veure totes les notícies